Pracownie

Podstawową strukturą dnia pracy i najważniejszym narzędziem oddziaływań rehabilitacyjnych i terapeutycznych są zajęcia grupowe w poszczególnych pracowniach warsztatu. Tu nasi podopieczni uczą się działalności wytwórczej, doświadczają własnej sprawności , współpracy, rozwijają motorykę, uczą się komunikacji i nawiązywania relacji interpersonalnych. Głównym nurtem prowadzonej działalności jest rehabilitacja prowadzona w 10 pracowniach.
Zapraszamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi naszych pracowni.

Pracownia dekoratorska

Instruktor terapii zajęciowej – mgr Jolanta Wąchocka

W pracowni dekoratorskiej praca opiera się głównie na założeniach trzech metod tj.:
1.Arteterapia (rysunek, malarstwo, rzeźba, sztuki użytkowe, zdobnictwo i dekoratorstwo, muzykoterapia i biblioterapia)
2. Ergoterapia (dziewiarstwo, hafciarstwo, tkactwo,krawiectwo)
3. Socjoterapia (ludoterapia, zabawoterapia, trening umiejętności społecznych, rekreacja).

Praca dostosowana jest do indywidualnych możliwości uczestników oraz ich upodobań i predyspozycji.
W pracowni dekoratorskiej wykonywane są kartki i zaproszenia oparte na metodzie scrapbookingu. Wykonano m in.: Kartki Wielkanocne; Bożonarodzeniowe oraz laurki na Dzień Mamy.
Ponadto, pracownia dekoratorska bierze czynny udział w wykonaniu wianków na Dzień Wszystkich Świętych, a także stroików na Święta Bożego Narodzenia. Podopieczni angażują się we wszystkie prace tworzone w pracowni dekoratorskiej m.in. malują element na stroiki, bejcują anioły, wycinają elementy niezbędne do wyklejania metodą decupage, wyszywają metodą haftu krzyżykowego i matematycznego, a także wypalają elementy świąteczne za pomocą włóczki elastycznej. Pracownia ta zajmuje się także robieniem zdjęć na wszytskich spotkaniach, wycieczkach i zabawach organizowanych w WTZ, a także poza ośrodkiem.

Pracownia krawiecka

Instruktor terapii zajęciowej – mgr Agata Wyszatycka

W pracowni krawieckiej uczestnicy uczą się prawidłowego posługiwania się narzędziami krawieckimi, takimi jak: igła, nitka, nożyczki, tamborek, deska do prasowania, żelazko i maszyny do szycia (stębnówka, overlock, maszyna hafciarska). Podopieczni uczą się wykonywania różnych technik krawieckich i hafciarskich. Poznają ściegi podstawowe, ozdobne, zdobienia tkaniny przez aplikację i różnego rodzaju pasmanterie. Pracują nad koordynacją wzrokowo – ruchową, kształtują wytrwałość, poczucie piękna i smaku. To tutaj dzięki połączeniu haftu ręcznego i ściegu maszynowego powstają ciekawie zdobione fartuszki, obrusy, ozdoby, maskotki, wykonywane są drobne usługi krawieckie jak skracanie, cerowanie czy przyszywanie guzików i zamków.

Pracownia ekologiczno-edukacyjna

Instruktor terapii zajęciowej – mgr Sławomir Demko

Zajęcia w pracowni mają na celu podniesienie poziomu świadomości ekologicznej wykorzystując surowce wtórne, dawanie drugiego życia rzeczą bez wyrazu, nie potrzebnym, uszkodzonym, łączenie starego z nowym, poznanie składników przyrody ożywionej
i nieożywionej razem ze sobą współdziałających. W pracowni uczestnicy zdobywają informacje na temat roślin gdzie i w jakich glebach się sadzi, jak je pielęgnuje, prawidłowo segreguje śmieci, oraz zapoznają się z panującymi zmianami klimatu oraz jego skutkami.
Uczestnicy często wychodzą w plener m. in. do lasu, nad wodę, gdzie maja okazję obserwować zjawiska zachodzące w przyrodzie.
Zajęcia w pracowni pozwalają na doskonalenie zdolności manualnych, pobudzają kreatywności, pomysłowości, wyzwalają potencjał oraz zainteresowania poprzez pracę i wspólne spędzanie czasu.

Pracownia rozmaitości

Instruktor terapii zajęciowej – mgr Bożena Pietrzak

W pracowni rozmaitości prowadzone są zajęcia realizowane różnymi metodami i technikami terapeutycznymi jak: malarstwo, rysunek, zdobnictwo, hafciarstwo, ponadto pod nadzorem terapeuty działa kółko teatralne „Amadeusze” którego liczne występy są powodem do dumy dla całego Warsztatu. Jest tu również kącik multimedialny ze stanowiskami komputerowymi na których uczestnicy nabywają umiejętności obsługi komputera, korzystania z programów komputerowych, prezentacji multimedialnych czy komunikacji mailowej. Zajęcia mają na celu rozwijania umiejętności pisania i czytania oraz wykorzystywania z  komputera jako narzędzia dla osób mających problemy z pismem ręcznym.
W trakcie zajęć prowadzone są gry i zabawy poprawiające ogólne samopoczucie, ćwiczące logiczne myślenie i sprawność ruchową (warcaby, szachy, karty skojarzeń, zgadywanki, śpiewanie biesiadnych piosenek, układanki, gry dydaktyczne, układanie puzzli)

 Pracownia umiejętności społecznych oraz gastronomii II

Instruktor terapii zajęciowej – mgr Maria Latusek

Pracownie umiejętności społecznych oraz gastronomii I kompleksowo zajmuje się przygotowaniem jadalni do codziennego spożywania posiłku przez wszystkich uczestników WTZ. Podopieczni nabywają umiejętności poprawnego nakrywania zastawy stołowej w zależności od rodzaju posiłku, dekorowania stołu, poznają zasady savoir-vivre, estetycznego spożywania posiłków oraz kulturalnego zachowania się przy stole. Uczestnicy biorą udział w porządkowaniu jadalni po posiłku; ścieranie stołów, odkurzanie i mycie parkietu.
Zajęcia w pracowni pozwalają nabyć umiejętności niezbędne do codziennego funkcjonowania w środowisku domowym.

Pracownia umiejętności społecznych oraz gastronomii I

Instruktor terapii zajęciowej – mgr Krystyna Fuczka

Uczestnicy w pracowni umiejętności społecznej i gastronomii II rozwożą posiłek na wózkach cateringowych oraz zbierają zastawę po posiłku. Nabywają umiejętność obsługi zmywarki i wyparzarek, segregowania naczyń i sztućców. Wykonują czynności porządkowe na korytarzu, obsługują mopa ręcznego, odkurzacz, pralkę, suszarkę przy jednoczesnej nauce zasad BHP. W ramach zajęć realizowany jest trening czystości i higieny osobistej, kształtowana jest umiejętność współpracy
i współdziałania w zespole oraz poszanowania pracy własnej i innych.
Po wykonanych czynnościach jest czas na wspólne omówienie dnia, relaksację, uczestnictwo w grupowych grach i zabawach edukacyjnych.

 Pracownia technik użytkowych – porządkowa

Instruktor terapii zajęciowej – mgr Elżbieta Balawejder

W pracowni uczestnicy doskonalą umiejętności tworzenia różnych użytecznych przedmiotów przy wykorzystaniu trzech rodzajów działań: odtwarzania, utrwalania i wytwarzania; powstają ozdoby z butelek, szyszek, bibuły czy papieru.
W trakcie prowadzonych zajęć realizowany jest codzienny dyżur porządkowy, który polega na sprzątaniu pracowni, korytarza i toalet oraz utrzymaniu czystości w budynku. W ramach zajęć uczestnicy uczą się obsługi pralki automatycznej i suszarki do prania. Uczą się właściwego gospodarowania środkami czystości oraz ich oszczędnego używania w sposób adekwatny do poszczególnych powierzchni użytkowych.
W okresie letnim pracownia pielęgnuje trawnik oraz rabatkę z kwiatami natomiast zimą wspólnymi siłami odśnieża ręcznym pługiem śnieżnym obejście dookoła Warsztatu. Zajęcia te pozwalają na nabycie umiejętności niezbędnych do codziennego funkcjonowania i pełnienia właściwych ról społecznych.

Pracownia fizjoterapii

Fizjoterapeuta – Bartosz Bartnicki

W pracowni fizjoterapii  prowadzona jest rehabilitacja ruchem, której celem jest podnoszenie poziomu ogólnej sprawności fizycznej organizmu i aktywność osób niepełnosprawnych, usprawnianie funkcji  motorycznych, korygowanie wad postawy. Oprócz zajęć usprawniających grupowych w naszym Warsztacie odbywają się zajęcia indywidualne dostosowane do potrzeb i możliwości każdego uczestnika. W pracowni do dyspozycji jest UGUL z oprzyrządowanie,, rowerki stacjonarne, orbitrek, bieżnia, fotel masujący oraz magnetronik. Szczególną uwagę poświęca się zajęciom ruchowym na świeżym powietrzu, gra w piłkę nożną, bocce, badminton, zabawy zespołowe, zajęcia rekreacyjne i wyjścia na basen. Prowadzone zajęcia uwzględniają możliwości psychofizyczne, umiejętności oraz poziom sprawności uczestników. Obejmują ćwiczenia wytrzymałościowe, siłowe, zwinnościowe, szybkościowe czy równoważne.

 

 Pracownia stolarska

Instruktor zawodu – Zbigniew Hyleński

W pracowni stolarskiej uczestnicy nabywają umiejętności obróbki drewna przy wykorzystaniu różnych technik. Wykonują czynności cięcia, szlifowania, wiercenia, frezowania czy też montowania przygotowanych elementów w konkretny wyrób np. ramki, stoły, huśtawki. Zajęcia poprawiają nie tylko sprawność manualną, ale dzięki nim uczestnicy wyrabiają kompetencje zawodowe tj. odpowiedzialność, precyzyjność, uczą się dokładności i samodzielności. Czynności wykończeniowe np. bejcowanie, lakierowanie, wdrażają uczestników do systematyczności, uczą wytrwałości, pomagają w wyrobieniu poczucia estetyki oraz dbania o końcowy efekt wytworu, co pozwala wierzyć we własne siły i możliwości. Dowolność tempa pracy, dobrowolność wyboru prac i ich finalizacja pozwala przeżyć radość z własnej pracy i uwierzyć we własne siły i możliwości.

Pracownia kulinarna

Instruktor terapii zajęciowej – Barbara Michniewicz

Zajęcia w pracowni kulinarnej mają na celu zdobycie przez uczestników podstawowych umiejętności przygotowania prostych posiłków – tj. kanapki, sałatki, dania obiadowe, zupy, desery. Podczas zajęć w pracowni osoby niepełnosprawne zapoznają się z zasadami racjonalnego odżywiania, poznają obróbkę wstępną warzyw i owoców (mycie, obieranie, rozdrabnianie) i wykonują potrawy podlegające obróbce termicznej (gotowanie, pieczonie, smażenie i duszenie).
Uczestnicy grupy uczą się dbać o higienę w kuchni, przestrzegać zasad BHP oraz obsługi sprzętu AGD m.in. patelni elektrycznej, kuchenki gazowej, piekarnika i mikrofalówki. Grupa pod kierunkiem terapeuty przygotowuje codzienne posiłki dla wszystkich uczestników WTZ, ponadto szykuje pyszne ciasta i dania na różne uroczystości: urodziny uczestników, święta, spotkania integracyjne.

 

Skip to content